logo

„Mistrzowie w drodze” to projekt Grupy LOTOS i Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zainicjowany w 2020 roku. Ambasadorem akcji jest Kajetan Kajetanowicz – wielokrotny rajdowy mistrz Europy i Polski. Program ma nie tylko edukować, ale i angażować młodych kierowców w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Tegoroczna, trzecia odsłona rozpoczyna się już w maju.

Głównym celem kampanii jest promocja mistrzowskiej jazdy w wykonaniu młodych kierowców – mistrzowskiej, bo bezpiecznej i zgodnej z przepisami, pokazującej szacunek dla innych uczestników ruchu drogowego. Program zakłada poszerzanie świadomości przewidywania skutków wśród młodych kierowców oraz szlifowanie ich umiejętności już od samego początku uczestnictwa w ruchu drogowym. Dlatego jednym z filarów programu są szkolenia z doskonalenia techniki jazdy.

Początkujący kierowcy są sprawcami ok. 18% wypadków powstałych z winy kierujących. Młodzi ludzie, po zdaniu egzaminu, dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motoryzacją. Mają wiedzę i umiejętności pozwalające zdać egzamin, ale brak im tego co najważniejsze – doświadczenia. Wymaga ono lat praktyki i dodatkowej edukacji popartej szkoleniami pod okiem instruktorów techniki jazdy. Potrzebne jest też tworzenie klimatu, a nawet mody na bezpieczną jazdę.

Statystyki_Mistrzowie2022_1.jpg

Wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji w 2021 r. w grupie wiekowej od 18. do 24. roku życia był najwyższy w Polsce i wyniósł 13,77.  Za nimi są 25 – 39-latkowie z wynikiem 7,85. Odpowiedzią na to jest program „Mistrzowie w drodze” przygotowany przez Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, którego kolejna edycja właśnie startuje. 

Najpierw teoria, potem praktyka

Pierwszy etap programu dedykowany jest uczniom szkół średnich posiadającym prawo jazdy. Po zgłoszeniu przez szkołę chęci uczestnictwa w programie zostanie ona objęta opieką Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Uczniowie wezmą udział w specjalnych warsztatach przygotowanych przez ekspertów KCBRD, które składają się z kilku elementów. Najpierw spotkanie w szkole, podczas którego uczestnicy będą mogli porozmawiać o zasadach bezpieczeństwa oraz o tym, dlaczego tak wielu młodych wybiera brawurę. Uczestnicy będą mogli też podzielić się swoimi refleksjami dotyczącymi funkcjonowania systemu szkolenia i zachowań młodych kierowców. Spośród nich wybrani zostaną uczestnicy, którzy wezmą udział w treningu na torze. Tam pod okiem fachowców będą szkolić się jak zapanować nad pojazdem w trudnych warunkach, nie doprowadzić do poślizgu, stać się odpowiedzialnym kierowcą.

Młodzi kierowcy mają wszelkie predyspozycje by uwolnić się od szufladkowania w grupie największego ryzyka. Niedawno zdali prawo jazdy, więc dobrze pamiętają sprzyjające bezpieczeństwu nawyki, które trzeba po prostu utrwalić, a jeśli już pojawiły się te złe przyzwyczajenia to należy popracować nad ich wyeliminowaniem. Szkoły, rodzice, środowisko, koledzy – wszyscy mają wpływ na rozwój młodego człowieka. Niestety w wielu przypadkach, złe wzorce i nieodpowiedni wpływ, może prowadzić do  katastrofy.

KCBRD_800x360.jpg

Stwórzmy modę na bezpieczną jazdę!

W Polsce rocznie na drogach ginie ponad dwa tysiące osób. Należy postawić tamę śmierci. Wg policyjnych statystyk, w ostatnich latach młodzi kierowcy byli sprawcami ok. 18 % wypadków. Przyczyną najczęściej była nadmierna prędkość, a także brawura, lekkomyślność, brak doświadczenia. Zdaniem psychologa transportu Pauliny Łopaty: – Główną przyczyną takiego zjawiska jest: niski poziom umiejętności, a także brak doświadczenia połączony z brakiem pokory. Młodym ludziom często wydaje się, że świat należy do nich. Uważają się za najlepszych i najsprawniejszych kierowców. Często są też w okresie buntu przeciwko normom oraz obowiązującym zasadom i regulacjom prawnym. Ta grupa wiekowa jest także skłonna do eksperymentowania z używkami. Wsiadają za kółko po spożyciu alkoholu, narkotyków czy dopalaczy.

Więcej na http://www.brd.org.pl/mistrzowie-w-drodze/.