logo

Płać rozważnie uważaj na fałszywe SMS-y i e-maile

W ostatnim czasie funkcjonariusze Wydziału Operacyjnego Biura do Walki z Cyberprzestępczością KGP zatrzymali trzech obywateli Gruzji, którzy dokonywali oszustw lub usiłowali oszukać obywateli Polski, podszywając się pod dostawcę energii elektrycznej (PGE, TAURON). Wysyłali fałszywe SMS-y i e-maile, grożąc wyłączeniem energii elektrycznej i nakazując natychmiastową zapłatę zaległej należności za prąd. Według wyliczeń przestępcom udało się wyłudzić w ten sposób ok. 450 tysięcy złotych. Z ustaleń policji wynika, że podejrzani od czerwca do chwili zatrzymania wysłali ponad 350 tys. SMS-ów, wykorzystując do tego ponad 1900 kart SIM:

plac1.png

Wiadomości SMS zawierały informację o konieczności dopłaty do rachunku za energię elektryczną oraz link do płatności przekierowujący na fałszywą stronę banku:

plac3.PNG

Mimo, że szajka wyłudzaczy na firmę energetyczną została zatrzymana, to ich miejsce szybko zostało wypełnione. Niestety, wizja łatwego wzbogacenia się małym nakładem „pracy”, zmotywowała innych cyberprzestępców do kontynuowania kampanii. Tym razem pretekstem stał się odbiór nagrody w Loterii Narodowego Programu Szczepień:

plac4.png

Po kliknięciu na wskazany w wiadomości adres następuje przejście na fałszywą stronę szybkich płatności PayU. Aby potwierdzić naszą „wygraną”, musimy wpłacić symboliczną kwotę w wysokości 1 zł.

plac5.png

Podanie danych uwierzytelniających do bankowości skutkuje kradzieżą środków pieniężnych zgromadzonych na koncie.

Cyberprzestępcy wykorzystują każdą sytuację, nawet tak tragiczną i dotykającą wiele osób, jak pandemia Covid-19. Oszuści wyłudzają dane i w ten sposób kradną pieniądze z kont bankowych. W takich przypadkach bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniej ostrożności, szczególnie przy otwieraniu wszelkich linków i załączników w wiadomościach SMS oraz e-mail. Dane logowania do bankowości należy wprowadzać TYLKO na oficjalnej stronie swojego banku.